loading...

مجله آموزشی یکتا

در هنگام خواندن سوره‌ی عنکبوت آیه 45 - از قرآن کریم می‌خوانیم که می‌فرماید: اُتْلُ مَآ أُوْحِىَ إِلَیْکَ مِنَ الْکِتَابِ وَأَقِمِ الصَّلاةَ إِنَّ الصَّلاةَ تَنْ...

بازدید : 859
سه شنبه 12 اسفند 1398 زمان : 13:32
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

مجله آموزشی یکتا

در هنگام خواندن سوره‌ی عنکبوت آیه 45 - از قرآن کریم می‌خوانیم که می‌فرماید:

اُتْلُ مَآ أُوْحِىَ إِلَیْکَ مِنَ الْکِتَابِ وَأَقِمِ الصَّلاةَ إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهَى‏ عَنِ الْفَحْشَآءِ وَالْمُنکَرِ وَلَذِکْرُ اللَّهِ أَکْبَرُ وَاللَّهُ یَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ

ترجمه :

آنچه را از کتاب (آسمانى قرآن) به تو وحى شده تلاوت کن و نماز را به ‏پادار، که همانا نماز (انسان را) از فحشا و منکر باز مى‏ دارد و البتّه یاد خدا بزرگ‏تر است و خداوند آنچه را انجام مى ‏دهید مى‏ داند.

.......................................................

حال باید دید مفهوم و تفسیر این آیه یعنی چه؟

در این آیه خداوند به پیامبرش دستور تلاوت قرآن و نماز را در کنار هم داده و این به خاطر آن است که قرآن و نماز دو منبع نیروبخش مى‏ باشند.

خداوند که به پیامبرش از یک مسئولیّت سنگین خبر مى ‏دهد :

«انّا سنلقى علیک قولاً ثقیلاً»

به او مى‏ فرماید: براى انجام این مسئولیّت سنگین، از دو منبع نیروبخش کمک بگیر:

1. یکى تلاوت قرآن.

«و رَتّل القرآن ترتیلا»

2. و دیگرى نماز شب.

«اِنّ ناشئة الیل هى اَشدّ وَطاً و أقوم قیلاً»

البتّه علاوه بر این آیه، نماز و قرآن، بارها در کنار هم آمده است؛ از جمله:

«یتلون کتاب اللّه و اقاموا الصّلاة»

«یمسّکون بالکتاب و اقاموا الصّلاة»

براى جمله «لذکر اللّهاکبر» چند معنا بیان شده است:

الف: نماز، بزرگ‏ترین ذکر الهى است. به دلیل آیه‏ ى «أقم الصّلاة لذکرى»

که نماز را ذکر خداوند مى‏ داند.

ب: یاد خدا (و حضور قلب)، بالاتر از ظاهر نمازاست.

ج: یاد خدا براى انسان از همه کارها برتر است.

د: یاد خدا، براى جلوگیرى از فحشا و منکر بالاتر از هر اهرم دیگر است.

ه: یاد خدا از شما، بزرگتر از یاد شما از خدااست.

(البتّه این معنا با توجّه به روایات در ذیل آیه «فاذکرونى اذکرکم» برداشت شده است.

به پیامبر اکرم ‏صلى الله علیه وآله گفته شد:

فلانى هم نماز مى ‏خواند و هم خلاف مى‏ کند، فرمود:

«انّ صلاته تنهاه یوماً»

بالاخره نماز او روزى نجاتش خواهد داد.

امام صادق‏ علیه السلام فرمود: هر کسى دوست دارد قبولى یا ردّ نمازش را بداند، ببیند نمازشاو را از فحشا و منکر باز داشته است یا نه.

سپس امام‏ علیه السلام فرمود:

«فبقدر ما منعته قبلت منه»

به اندازه‏ اى که نماز، انسان را از منکرات باز مى‏ دارد، به همان اندازه قبول مى‏ شود.

عنوان: نماز و باز دارندگی از گناه

منبع: هوش شنوا

۹۸/۱۲/۱۲ موافقین ۰ مخالفین ۰

وب مستر هوش شنوا-مشاوره ام سی

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 6

آمار سایت
  • کل مطالب : 65
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 26
  • بازدید کننده امروز : 16
  • باردید دیروز : 12
  • بازدید کننده دیروز : 11
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 72
  • بازدید ماه : 150
  • بازدید سال : 1451
  • بازدید کلی : 33091
  • کدهای اختصاصی